Przejdź do treści
Przejdź do stopki

[TYLKO U NAS] B. Nowak: Kolejne zatrzymanie szkół to pogłębienie poczucia niepewności u wielu osób. Poczucie zagrożenia bardzo psuje odczucia młodych ludzi

Treść

Kolejne zatrzymanie szkóÅ‚ to niestety pogÅ‚Ä™bienie u bardzo wielu osób poczucia niepewnoÅ›ci, braku stabilizacji i wyczekiwania, co dalej. Poczucie zagrożenia bardzo psuje odczucia mÅ‚odych ludzi. Uczniowie nie sÄ… jednak pozostawieni sami sobie. Nauczyciele bÄ™dÄ… siÄ™ starali, aby mieli oni namiastkÄ™ nauki – powiedziaÅ‚a Barbara Nowak, maÅ‚opolska kurator oÅ›wiaty, podczas „Rozmów niedokoÅ„czonych” w TV Trwam.

Do niedzieli 8 listopada w caÅ‚ej Polsce dla uczniów klas IV-VIII obowiÄ…zuje edukacja zdalna. To wynik obostrzeÅ„ wprowadzonych w sobotÄ™ przez rzÄ…d w zwiÄ…zku z koronawirusem. Obecna sytuacja niesie za sobÄ… wiele wyzwaÅ„ zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.

– Po raz kolejny spotyka nas wielka przykrość i wielkie wyzwanie. Nasze szkoÅ‚y zostaÅ‚y praktycznie zamkniÄ™te. Od marca przechodziliÅ›my chrzest bojowy i wiemy, że to nie jest to samo, co szkoÅ‚a pracujÄ…ca stacjonarnie.  Wiemy, jakie mankamenty ma to zdalne nauczanie i jak wiele psychicznych problemów majÄ… dzieci z powrotem do szkoÅ‚y. Kolejne zatrzymanie to niestety pogÅ‚Ä™bienie u bardzo wielu osób poczucia niepewnoÅ›ci, braku stabilizacji i wyczekiwania, co dalej. Poczucie zagrożenia bardzo psuje odczucia mÅ‚odych ludzi. Co zrobić, żeby nie byÅ‚o sytuacji, które nas szczególnie niepokojÄ…: depresji u dzieci? To wielkie wyzwanie. CieszÄ™ siÄ™, że w naszym rozporzÄ…dzeniu udaÅ‚o siÄ™ ująć datÄ™ koÅ„cowÄ…. Być może nie zostanie dotrzymana, ale miejmy nadziejÄ™, że 8 listopada to bÄ™dzie data, która ostatecznie zakoÅ„czy okres zatrzymania i że nasi uczniowie wrócÄ… do szkóÅ‚. Nic nie zastÄ…pi bezpoÅ›redniego kontaktu uczniów z nauczycielem, nic nie zastÄ…pi kontaktu uczniów z kolegami. Taka relacja jest absolutnie wymagana dla harmonijnego rozwoju mÅ‚odych ludzi – mówiÅ‚a Barbara Nowak.

MaÅ‚opolska kurator oÅ›wiaty podkreÅ›liÅ‚a jednak, że „mÅ‚odzi ludzie, którzy przechodzÄ… na zdalne nauczanie, nie sÄ… pozostawieni sami sobie. Nauczyciele bÄ™dÄ… siÄ™ starali, aby uczniowie mieli namiastkÄ™ nauki”.

– Jeżeli uczniowie nie majÄ… możliwoÅ›ci prowadzenia nauki zdalnej w domu ze wzglÄ™du na brak komputera bÄ…dź jest problem z internetem, mogÄ… pojedynczo bÄ…dź w grupach przychodzić do szkoÅ‚y i nauczyciele bÄ™dÄ… siÄ™ nimi zajmować. Jest taka potrzeba i jest to lepsza sytuacja niż byÅ‚o to przy poprzednim zatrzymaniu szkóÅ‚ (…). Jeżeli uczeÅ„ źle czuje siÄ™ w domu, potrzebuje pomocy pedagoga czy psychologa, również może przyjść do szkoÅ‚y i tam uzyskać pomoc specjalisty. TrochÄ™ to zdalne nauczanie poprawiamy, a z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… dajemy wyraźny sygnaÅ‚, że dla nas bardzo ważne jest to, by nasi uczniowie czuli siÄ™ komfortowo w tej niekomfortowej sytuacji  – zaznaczyÅ‚a gość TV Trwam.

Barbara Nowak zwróciÅ‚a uwagÄ™, iż podczas nauczania zdalnego uczeÅ„ nie może caÅ‚ego czasu spÄ™dzać przed komputerem, gdyż jest to szkodliwe dla zdrowia.

– Przed wakacjami czÄ™sto pojawiaÅ‚y siÄ™ sytuacje, gdzie nauczyciele bardzo dbali o to, żeby uczniowie dostali takÄ… samÄ… dawkÄ™ wiedzy, jak podczas stacjonarnego nauczania. CzÄ™sto dochodziÅ‚o do sytuacji, które absolutnie nie powinny mieć miejsca – uczniowie siedzieli przed ekranem komputera 6-7 godzin dziennie. To nie jest prawidÅ‚owe. Jeżeli sÄ… np. 4 godz. jakiegoÅ› przedmiotu, to nie jest tak, że uczeÅ„ powinien te 4 godz. spÄ™dzać przed komputerem. Nie. Jeżeli uda siÄ™ nauczycielowi przygotować materiaÅ‚, który zrealizuje w 25 minut czy 30, to proszÄ™ bardzo, ale przede wszystkim pamiÄ™tajmy, że uczniowie nie mogÄ… tak dużo czasu spÄ™dzać przed ekranem. Trzeba tak przygotować realizacjÄ™ materiaÅ‚u, żeby nie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ to ze zbyt dÅ‚ugim siedzeniem przed komputerem – wskazaÅ‚a maÅ‚opolska kurator oÅ›wiaty.

radiomaryja.pl

Å»ródÅ‚o: radiomaryja.pl, 24

Autor: mj