Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Pilot chrapie, prezydent czeka

Treść

Przetarg na wojskowe samoloty dla VIP-ów to tylko kwestia czasu - dowiedziaÅ‚ siÄ™ "Nasz Dziennik". Obecne rozwiÄ…zanie nie najlepiej oceniajÄ… sami użytkownicy rzÄ…dowej floty. I jest kosztowne. Z problemem raczej prÄ™dzej niż później bÄ™dzie musiaÅ‚o siÄ™ zmierzyć Ministerstwo Obrony Narodowej, które dziewięć miesiÄ™cy temu podjęło decyzjÄ™ o rozformowaniu specpuÅ‚ku. - Po podliczeniu sumy zysków i strat zwiÄ…zanych z czarterem samolotów okazaÅ‚o siÄ™, że obecne rozwiÄ…zanie nie jest najlepsze. Do tego loty z VIP-ami w rejony stacjonowania Polskiego Kontyngentu Wojskowego stwarzajÄ… problemy. Embraery muszÄ… być wspierane wojskowymi samolotami CASA, a to generuje dodatkowe koszty - usÅ‚yszeliÅ›my z nieoficjalnych źródeÅ‚. Czarterowane maszyny pilotowane przez cywilne zaÅ‚ogi mogÄ… korzystać jedynie z lotnisk komunikacyjnych. Dalsze podróże, na przykÅ‚ad po Afganistanie w rejon stacjonowania Polskiego Kontyngentu Wojskowego, realizowane sÄ… samolotami CASA C-295M. Maszyny sÄ… w tym celu przygotowywane do lotu HEAD (instrukcja stawia wymóg zabezpieczenia dwóch maszyn) i sÄ… wysyÅ‚ane (najczęściej) do Uzbekistanu (Termez), skÄ…d wojskowi zabierajÄ… VIP-ów w dalszÄ… podróż. Problemem jest też maÅ‚a elastyczność zaÅ‚óg embraerów, co dyktuje korzystajÄ…cym z czarteru dyscyplinÄ™ czasowÄ…. BywaÅ‚y przypadki, że delegacja musiaÅ‚a czekać na cywilnÄ… zaÅ‚ogÄ™, która zgodnie z procedurami wypoczywaÅ‚a w warunkach hotelowych. Bolesne skutki czarteru odczuÅ‚ prezydent BronisÅ‚aw Komorowski podczas podróży do ChiÅ„skiej Republiki Ludowej w grudniu 2011 roku. By dotrzeć do Chin, samolot miaÅ‚ dwukrotne miÄ™dzylÄ…dowania w Jekaterynburgu (wykorzystane na spotkanie z ministrem wspóÅ‚pracy gospodarczej z zagranicÄ… obwodu swierdÅ‚owskiego), a nastÄ™pnie w Irkucku. Postój tÅ‚umaczono koniecznoÅ›ciÄ… wypoczÄ™cia zaÅ‚ogi embraera.
Obecne rozwiÄ…zanie to także dÅ‚uższy czas podróży, siÄ™gajÄ…cy oÅ›miu godzin, podczas gdy lot Tu-154M do Afganistanu trwaÅ‚ okoÅ‚o piÄ™ciu godzin.
- Trzeba również pamiÄ™tać, że stosowana w wojsku instrukcja HEAD odnosi siÄ™ przede wszystkim do przewożonej osoby. A samoloty CASA sÄ… samolotami transportowymi, a nie pasażerskimi. SÄ… dostosowane do potrzeb transportu wojskowego, przewozu żoÅ‚nierzy, a nie cywilów, bo to siÄ™ wiąże z zupeÅ‚nie innymi standardami i podróżowania, i bezpieczeÅ„stwa. I mam tu na myÅ›li to, jak konstruowane sÄ… tego rodzaju samoloty. StÄ…d też obecne rozwiÄ…zanie musi być tylko tymczasowe - mówi w rozmowie z "Naszym Dziennikiem" jeden z pilotów rozformowanego 36. Specjalnego PuÅ‚ku Lotnictwa Transportowego. Jego zdaniem, wprawdzie misja afgaÅ„ska dobiegnie koÅ„ca, a loty VIP-ów w te rejony nie sÄ… nagminne, to jednak czarter ma jeszcze jednÄ… poważnÄ… wadÄ™ - wizerunkowÄ…. Ile maszyn mogÅ‚oby trafić do armii? Z praktycznego punktu widzenia potrzebne byÅ‚yby dwa duże i cztery mniejsze samoloty. - Taka koncepcja powraca, bo praktyka pokazuje, że te samoloty sÄ… potrzebne. Oficjalnie oczywiÅ›cie chwali siÄ™ obecne rozwiÄ…zanie, ale ono nie broni siÄ™ nawet z ekonomicznego punktu widzenia - usÅ‚yszeliÅ›my. Powód? Koszty rocznego czarterowania dwóch Embraerów 175 to blisko 25 mln zÅ‚otych. To niewiele mniej niż Å›rodki, którymi dysponowaÅ‚ budżet specpuÅ‚ku, który miaÅ‚ na stanie samoloty Tu-154M, Jaki-40, bryzy i Å›migÅ‚owce SokóÅ‚ oraz Mi-8.
Oficjalnie MON deklaruje urzÄ™dowy optymizm z czarterów, uznajÄ…c, że VIP-y sÄ… zadowolone, a sprawa zakupu samolotów pilna nie jest. - Brakuje też dyskusji na ten temat. Dlatego obstawiaÅ‚bym, że teraz MON skupi siÄ™ na pakiecie Å›migÅ‚owcowym - oceniÅ‚ Dariusz Seliga (PiS), czÅ‚onek sejmowej Komisji Obrony Narodowej. W kolejce zakupowej czekajÄ… też samoloty szkolne.
Umowa czarterowa obowiÄ…zuje do koÅ„ca 2013 r., ale jest możliwość jej przedÅ‚użenia. Gdyby poważnie myÅ›leć o dostawie nowych samolotów, decyzje powinny być podjÄ™te jeszcze w tym roku. Rok temu MON zaznaczaÅ‚o, że sprawa zakupu samolotów (pod kÄ…tem potrzeb) jest konsultowana z zainteresowanymi kancelariami. Zastanawiano siÄ™ też, czy zakup bÄ™dzie finansowany przez MON czy budżet centralny. Rozważano zakup dwóch wiÄ™kszych, transatlantyckich maszyn oraz dwóch mniejszych, o zasiÄ™gu do 5 tys. kilometrów. PodkreÅ›lano również, że użytkowane obecnie embraery nie speÅ‚niajÄ… wymogów technicznych i nigdy nie byÅ‚y brane pod uwagÄ™ przy planowaniu zakupu nowych maszyn dla VIP-ów.
O "opracowanie docelowej koncepcji zapewnienia sprawnego i bezpiecznego transportu lotniczego najważniejszych osób w paÅ„stwie, opracowanie harmonogramu jej wdrożenia oraz zapewnienie niezbÄ™dnych Å›rodków finansowych na jej realizacjÄ™" wystÄ…piÅ‚a też do premiera Najwyższa Izba Kontroli w raporcie z kontroli organizacji lotów z VIP-ami w latach 2005-2010. Jak wskazaÅ‚a NIK, obecna koncepcja "z wykorzystaniem samolotów czarterowanych od spóÅ‚ki EuroLot, a na terenie kraju również Å›migÅ‚owców należących do 36. SPLT (raport opracowywano przed rozwiÄ…zaniem jednostki), jest tylko tymczasowym rozwiÄ…zaniem.
RzeczÄ… naturalnÄ… wydaje siÄ™, że owa koncepcja, szczególnie po rozformowaniu specpuÅ‚ku, powinna również uwzglÄ™dniać problemy zwiÄ…zane z potrzebÄ… wyznaczenia do takiej sÅ‚użby odpowiedniej liczby doÅ›wiadczonych pilotów, zaplecza technicznego oraz przeszkolenia personelu do obsÅ‚ugi nowych maszyn.

Przetarg z długą historią
Problem zwiÄ…zany z wymianÄ… floty, dziÅ› już nieistniejÄ…cego 36. Specjalnego PuÅ‚ku Lotnictwa Transportowego, obsÅ‚ugujÄ…cej VIP-ów pozostaje nierozwiÄ…zany od niemal dwudziestu lat. Pierwsze wymagania w tym zakresie zostaÅ‚y sformuÅ‚owane jeszcze w 1993 r. przez Wojska Lotnicze Obrony Powietrznej. Sprawa podejmowana byÅ‚a przez kolejne rzÄ…dy w latach 1996, 1998, 2002. Kiedy jednak wojsko byÅ‚o o krok od zakupów nowych "falkonów", przetarg zostaÅ‚ odwoÅ‚any. Na kolejny trzeba byÅ‚o czekać do koÅ„ca 2006 roku. RzÄ…d planowaÅ‚ zakup trzech maszyn do przewozu minimum 15 pasażerów oraz trzech mieszczÄ…cych najmniej 11 osób, o zasiÄ™gu pozwalajÄ…cym pokonać Atlantyk. W poÅ‚owie 2007 r. przetarg zostaÅ‚ odwoÅ‚any. Uznano, że postÄ™powanie byÅ‚o ustawione pod samoloty embraer. KolejnÄ… decyzjÄ… o rozpoczÄ™ciu przetargu podpisano we wrzeÅ›niu 2007 roku. Jednak po zmianie rzÄ…du pojawiÅ‚y siÄ™ pomysÅ‚y na modyfikacjÄ™ zamówienia - zmniejszenie liczby samolotów i dopuszczenie zakupu używanych maszyn. W 2009 r. koncepcja zakupu nowych maszyn caÅ‚kowicie upadÅ‚a. Planowano za to zakup maszyn używanych, i to bez przetargu. W maju 2009 r. pojawiÅ‚a siÄ™ jednak koncepcja bezprzetargowego leasingu dwóch samolotów Embraer 175 zamówionych przez PLL LOT. Ale i ten pomysÅ‚ upadÅ‚ - w lutym 2010 r., gdy uznano, że w grÄ™ wchodzi tylko dzierżawa tych maszyn. Decyzje zapadÅ‚y dopiero po katastrofie Tu-154M w SmoleÅ„sku z 10 kwietnia 2010 roku i w poÅ‚owie 2010 roku MON podpisaÅ‚o umowÄ™ czarterowÄ… na dwa samoloty Embraer 175.

Marcin Austyn

Nasz Dziennik Czwartek, 5 kwietnia 2012, Nr 81 (4316)

Autor: au