Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Kubica do przodu z Renault

Treść

Z szeÅ›ciu tegorocznych eliminacji mistrzostw Å›wiata FormuÅ‚y 1 tylko w jednej Robert Kubica nie zdoÅ‚aÅ‚ dojechać do mety na punktowanym miejscu. W pozostaÅ‚ych byÅ‚ drugi, trzeci, czwarty, piÄ…ty i ósmy, co oznacza, że już osiÄ…gnÄ…Å‚ wiÄ™cej niż w caÅ‚ym poprzednim roku. I choć caÅ‚y czas spekuluje siÄ™ o jego ewentualnym przejÅ›ciu do Ferrari, to wydaje siÄ™, że wÅ‚aÅ›nie w Renault odnalazÅ‚ doskonaÅ‚e miejsce do rozwoju kariery i realizowania planów.
Miniony sezon byÅ‚ dla Kubicy pasmem porażek i rozczarowaÅ„. Mimo wielkich aspiracji jego zespóÅ‚, czyli BMW-Sauber, nie zdoÅ‚aÅ‚ przygotować siÄ™ do walki o najwyższe cele, a przypomnijmy, że mierzyÅ‚ w mistrzostwo. Tymczasem z każdÄ… kolejnÄ… eliminacjÄ… frustracja Kubicy i jego szefów rosÅ‚a, bo zamiast rywalizować z najlepszymi, Polak i Niemiec Nick Heidfeld plasowali siÄ™ w ogonie stawki. Najmniejsza w tym byÅ‚a wina kierowców, którzy swojÄ… pracÄ™ starali siÄ™ wykonywać jak trzeba - nie popisali siÄ™ inni. Zrezygnowane BMW w lipcu postanowiÅ‚o wycofać siÄ™ z FormuÅ‚y 1 i z perspektywy czasu można ocenić, że Polak na tym szalenie zyskaÅ‚. MógÅ‚ bowiem spokojnie zmienić pracodawcÄ™ i postawić na takiego, który nie bÄ™dzie mu rzucaÅ‚ kÅ‚ód pod nogi. Zdeterminowanego i walczÄ…cego o swoje z pasjÄ…. PodpisaÅ‚ umowÄ™ z Renault, ale zanim przeszedÅ‚ do francuskiej stajni, zdobyÅ‚ ostatnie w historii podium dla BMW. W Grand Prix Brazylii uplasowaÅ‚ siÄ™ na drugim miejscu i byÅ‚ to dlaÅ„ jedyny promyk sÅ‚oÅ„ca w caÅ‚ym ubiegÅ‚ym roku. Poza tym wyÅ›cigiem zaledwie czterokrotnie dojechaÅ‚ do mety w punktowanej ósemce, czego nikt siÄ™ nie spodziewaÅ‚.
Podobny sezon miaÅ‚o jednak także Renault. ZespóÅ‚ borykaÅ‚ siÄ™ z problemami natury czysto sportowej. Fernando Alonso zaliczyÅ‚ sezon porównywalny z KubicÄ…, tylko raz plasujÄ…c siÄ™ na podium - byÅ‚ trzeci w GP Singapuru. Hiszpan zdobyÅ‚ również pole position na WÄ™grzech, ale poza tymi dwoma epizodami zaliczyÅ‚ najgorszy rok od 2001, czyli swojego debiutanckiego. Na domiar zÅ‚ego francuska stajnia musiaÅ‚a uporać siÄ™ ze sÅ‚ynnÄ… aferÄ… singapurskÄ… dotyczÄ…cÄ… ustawiania wyników zmagaÅ„ w 2008 roku. ZespoÅ‚owi groziÅ‚o nawet wykluczenie z FormuÅ‚y 1, skoÅ„czyÅ‚o siÄ™ na karach personalnych, dyskwalifikacji w zawieszeniu i stracie sponsorów.
Kubica i Renault wrócili zatem do punktu wyjÅ›cia, ale kierowca i team szybko znaleźli wspólny jÄ™zyk. OkazaÅ‚o siÄ™, że obie strony sÄ… zdeterminowane i jak najszybciej chcÄ… zapomnieć o tym, co byÅ‚o zÅ‚e. PatrzÄ… do przodu, nie bojÄ… siÄ™ pracy i wierzÄ… w siebie nawzajem. Sześć tegorocznych wyÅ›cigów pokazaÅ‚o, że ta mieszanka już przyniosÅ‚a owoce. Poza nieszczęśliwymi zmaganiami w Bahrajnie, gdy na drodze Polaka pojawiÅ‚ siÄ™ bolid prowadzony przez Niemca Adriana Sutila, Kubica jeździÅ‚ znakomicie i plasowaÅ‚ siÄ™ w Å›cisÅ‚ej czoÅ‚ówce, wyciskajÄ…c ze swojego auta maksimum. Pod wielkim wrażeniem postawy krakowianina byli jego szefowie podkreÅ›lajÄ…cy zaangażowanie w bolidzie i poza nim, wspóÅ‚pracÄ™ z inżynierami. - Nigdy nie spotkaÅ‚em tak ciężko pracujÄ…cego kierowcy. Potrafi analizować szczegóÅ‚y do późnych godzin nocnych, także wtedy gdy nastÄ™pnego dnia ma wyÅ›cig. A przy okazji jest niezwykle wymagajÄ…cy wobec siebie. Nawet po znakomicie przejechanych zawodach potrafi przedstawić listÄ™ spraw, z których nie byÅ‚ zadowolony - powiedziaÅ‚ Alan Permane, gÅ‚ówny inżynier wyÅ›cigowy stajni. Polak, do czego już przyzwyczaiÅ‚, nie zachÅ‚ystuje siÄ™ sukcesami, powtarzajÄ…c na każdym kroku, jak dÅ‚uga droga czeka Renault, by dorównać najlepszym. Ale też ekscytuje siÄ™, że bierze w niej udziaÅ‚. Niedawno szefowie zespoÅ‚u przyznali, że gdyby chciaÅ‚, sÄ… gotowi zbudować team wokóÅ‚ niego, tak by w przyszÅ‚oÅ›ci razem siÄ™gnąć po mistrzostwo Å›wiata. To byÅ‚a maÅ‚a aluzja w kierunku niepotwierdzonych oczywiÅ›cie informacji o propozycjach ze strony Ferrari.
W ostatni weekend polski kierowca przedstawiÅ‚ kolejne argumenty potwierdzajÄ…ce nieprzeciÄ™tny talent i możliwoÅ›ci. Drugie miejsce w kwalifikacjach i trzecie w wyÅ›cigu na krÄ™tym torze w Monte Carlo byÅ‚y fantastycznymi sukcesami i wywarÅ‚y na wszystkich wrażenie. Kubica oceniÅ‚ siÄ™ skromnie i realnie. - Nie da siÄ™ ukryć, że charakterystyka obiektu doskonale odpowiadaÅ‚a naszemu bolidowi. Wciąż jednak uważam, że na zwykÅ‚ych torach i w normalnych warunkach nie jesteÅ›my jeszcze w stanie powalczyć o podium, choć np. na WÄ™grzech czy w Kanadzie znów może być dobrze. PowinniÅ›my być tam tak samo konkurencyjni jak w Monaco - powiedziaÅ‚.
W niedzielÄ™ Å›wiÄ™towaÅ‚ caÅ‚y francuski koncern, nie tylko z powodu trzeciego miejsca Kubicy. Krakowianina wyprzedziÅ‚y bowiem dwa bolidy Red Bulla korzystajÄ…ce z silników Renault. Ostatni raz jednostki tej marki zajęły caÅ‚e podium w 1997 roku, podczas Grand Prix Luksemburga, a zatem powody do zadowolenia nikogo nie mogÅ‚y dziwić. Kolejna tegoroczna eliminacja zostanie rozegrana 30 maja na torze Istanbul Park w Turcji. Inżynierowie Renault majÄ… na niÄ… przygotować sporo poprawek aerodynamicznych, by jeszcze mocniej zbliżyć siÄ™ do czoÅ‚ówki.
Piotr Skrobisz
Nasz Dziennik 2010-05-19

Autor: jc